Written by Lars Corfitzen

Published at 23. maj 2024.

Generalforsamling i Gilleleje Brugsforening d. 21. maj 2024

Gilleleje Brugsforening fik overskud i 2023 og er kommet godt fra start i år.

Årets resultat viser et overskud på 4,7 millioner kroner efter skat. Foreningens kerneforretninger, som er de to SuperBrugser i Gilleleje og Hornbæk, har haft stigende omsætning og forbedret indtjening i 2023. På samme måde har Brugsforeningens associerede butikker rundt om på Sjælland samlet set leveret positive resultater i 2023. Egenkapitalen er fortsat robust. Trods denne positive udvikling betegner bestyrelsen resultatet som ikke-tilfredsstillende i forhold til forventningerne. Det er der flere forklaringer på.

• I lighed med andre i detailvarebranchen blev kerneforretningen sat under pres primært som følge af krigen i Ukraine og uroen på finansmarkederne. Dertil kom, at COOP’s omkostningsstruktur og manglende evne til strategisk retning har udfordret den daglige butiksdrift.
  • Situationen på dagligvaremarked har påvirket årets resultat negativt i FDB Møbelbutikken og Spisehuset Bolværket, som begge drives af Brugsforeningen.
  • Brugsforeningen har også i 2023 ydet tilskud til Fonden Kulturhavn Gillelejes frivillige aktiviteter. Der er aftalt en plan for en videre nedtrapning af støtten i de kommende år med Fondens bestyrelse.
  • GB Online og aktiviteterne på Fiskerengen (Økovejen.dk og Bagetid.dk) blev afviklet i 1. kvartal 2023 med et forventet underskud til følge. Klubvin Aps fortsætter sine aktiviteter fra Parkvej 1 i Gilleleje.
  • Færdiggørelsen af byggeriet af Kanalhuset - den 3. og sidste etape af Kulturhavnen - påførte igen foreningen ekstra udgifter i 2023. Samtidig betød det højere renteniveau endnu en nedskrivning af ejendommen. Brugsforeningen har fortsat en tvist med den tidligere bygherrerådgiver samt et par andre kreditorer kørende ved forskellige retsinstanser om ansvar for økonomi og mangler.

Skarpt fokus på driften i 2024 til gavn for kunderne

Bestyrelsesformand Ulrik Steen Jensen siger om forventningerne til fremtiden:
- Vi glæder os over, at SuperBrugsen, Kvickly og Brugsen overlever. Det er varemærker, som vi er stolte af at være i familie med. Samtidig er der med Jeff Gravenhorst og Pernille Skipper sat et kompetent hold i spidsen for Coop Danmark godt understøttet af aftalen med OK om et aktivt medejerskab. Vi i de selvstændige brugsforeninger har brug for arbejdsro, så vi kan fokusere på butiksdriften og samarbejdet med vores dygtige grossister til gavn for vores kunder.

Bestyrelsesformand Ulrik Steen Jensen siger om regnskabsresultatet for 2023:

Verden omkring os kan vi ikke ændre, men Gilleleje Brugsforening er på vej ind i en mere stabil økonomisk periode. Vi valgte at tage ansvaret for at køre Kanalhus-projektet i mål på trods af, at byggeriet var udsat for hele to konkurser hos totalentreprenørerne i 2020-2021. Det har forsinket og fordyret byggeriet væsentligt, og konsekvenserne kan aflæses på årets resultat. Nu hvor ejendommen er taget i brug, og udenomsarealerne fremstår færdige, kan vi komme videre.

Direktør Lars Corfitzen siger om forventningerne til fremtiden:

Kundernes tilfredshed er og bliver det vigtigste omdrejningspunkt for alle medarbejdere i Gilleleje Brugsforening. Medarbejderne har en stor andel i, at kerneforretningen er kommet godt fra start i 2024. I det hele taget er der grund til at glæde sig over, at første kvartal 2024 viser gode takter hele vejen rundt. Personligt glæder jeg mig til at kunne fokusere min energi på at styrke Brugsforeningens placering i markedet, sikre nye markedsandele og styrke kapitalgrundlaget.

Valg til bestyrelsen

Genvalg til Ulrik Steen Jensen, Kim Falk Bach, Carsten Rønne Westergaard og Steen Boe Monefeldt. Nyvalgt blev Tina Bahr. Nyvalgt medarbejderrepræsentant er Henrik Link.

For yderligere oplysninger kontakt venligst

Bestyrelsesformand Ulrik Steen Jensen via denne mail malene.preisler.mastek@superbrugsen.dk.

Direktør Lars Corfitzen på mobil: 4058 1374.

Fakta om Gilleleje Brugsforening a.m.b.a.

Stiftet i 1892.

Beskæftiger i alt ca. 230 medarbejdere.

Over 18.000 medlemmer.

Driver SuperBrugsen Gilleleje og SuperBrugsen Hornbæk samt FDB Møbler i Gilleleje, Spisehuset Bolværket i Kulturhavn Gilleleje, ejendomsselskabet EGB A/S samt KG3 Gilleleje Aps. Gilleleje Brugsforening er også medejer af butikkerne i Sorø, Store Heddinge og Korsør samt ejendomsselskabet Ølsted Detail.